Hitachi 5ahy53 Car to samochód osobowy z silnikiem spalinowym o mocy 55 kW (75 KM). Posiada 6-biegową skrzynię biegów, automatyczną skrzynię biegów, 4 koła napędowe i 6 biegów awaryjnych. Posiada również system kontroli trakcji i system hamowania antypoślizgowego, które ułatwiają jazdę i zapewniają większe bezpieczeństwo. Samochód wyposażono również w system kontroli prędkości, który umożliwia regulację prędkości do odpowiedniego poziomu. System jest również zgodny z technologią Bluetooth, dzięki czemu można łatwo łączyć się z telefonami komórkowymi i innymi urządzeniami. Hitachi 5ahy53 Car to idealny wybór dla kierowców, którzy poszukują samochodu, który oferuje wygodę, bezpieczeństwo i wydajność.
Ostatnia aktualizacja: Informacje o ustawieniach i funkcjach Hitachi 5ahy53 Car
* Możesz też wyłączyc funkcje, których nie lubisz, np. układ start-stop
* Koduj, ale nie psuj! Korzystaj z usług doświadczonych warsztatów
Nowe auta mają z roku na rok coraz bogatsze wyposażenie seryjne. Wciąż jednak często trzeba dopłacać m. in. za tempomat, nawigację satelitarną, zestaw głośnomówiący czy reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Dla producentów to doskonały sposób na dodatkowy niemały zarobek. Tyle że im więcej opcji jest dostępnych, tym trudniej wykorzystać zjawisko tzw. korzyści skali – bo dla specjalistów od zarządzania zupełnie jasne jest to, że zróżnicowanie produkcji niesie z sobą podwyższenie kosztów jednostkowych. Dzisiejsze technologie pozwalają to jednak stosunkowo łatwo obejść. Jak?
Samochody w rzeczywistości mają często więcej „ekstrasów” na pokładzie, niż się ich posiadaczom wydaje, lub są wstępnie przygotowane do ich zamontowania. Doskonałym przykładem mogą być radia – z zestawem głośnomówiącym i bez niego. Moduł Bluetooth oraz dodatkowy mikrofon to groszowy koszt w porównaniu z tym, ile koncern musiałby wydać na utrzymywanie produkcji dwóch modeli sprzętu. Po co dawać klientom za darmo to, za co gotowi są zapłacić? Tym, którzy dopłacać nie chcą, można sprzedać samochód pozbawiony przycisków do sterowania zestawem głośnomówiącym i z programowo zablokowaną funkcją! W rzeczywistości większość potrzebnych elementów jest już na pokładzie.
Zresztą to nic nowego – jedną z pierwszych firm, które wpadły na to, jak zarabiać na sprzedaży dodatków bez utrudniania sobie produkcji, był Volkswagen, który w latach 90. w wielu modelach kazał dopłacać za komputer pokładowy (nazywany wtedy „wyświetlaczem wielofunkcyjnym”), podczas gdy w autach z wyposażeniem podstawowym wystarczyło zamontować dźwigienkę z przełącznikiem do uruchomienia tej funkcji.
Odblokuj tempomat
Podobnie jest w wielu całkiem świeżych modelach z tempomatem. Niemal każde współczesne auto ma na pokładzie prawie wszystko, co jest potrzebne, żeby taką funkcję uruchomić. W Fordzie widocznym na zdjęciu tempomat był oferowany jako dodatkowe wyposażenie za 1900 zł. Techniczne różnice między wersją z tempomatem a bez niego to tylko... zestaw przycisków na kierownicy. Reszta to jedynie kwestia programowego włączenia odpowiedniej funkcji!
Oczywiście, nie zawsze jest tak łatwo – w wielu przypadkach trzeba dozbroić auto w dodatkowe elementy, ale zwykle można liczyć na to, że odpowiednie wiązki zamontowano już w fabryce, bo to upraszcza zarówno produkcję, jak i późniejsze serwisowanie aut. Niestety, często oprogramowanie komputerów diagnostycznych, oficjalnie stosowanych w autoryzowanych stacjach, nie pozwala na uruchomienie ukrytych opcji, żeby nie psuć interesu producentowi. Ale od czego jest sprzęt od niezależnych dostawców...
Foto: Szypulski Piotr / Auto Świat
Tampomat: poza odblokowaniem tej funkcji w komputerze, często trzeba także dołożyć przyciski do jego sterowania
Poza aktywacją dodatkowych opcji w wielu autach da się, oczywiście, również wyłączyć te funkcje, które nie każdemu kierowcy się podobają. Typowy przykład: funkcja start-stop silnika, która zwykle wraz ze wzrostem przebiegu działa coraz gorzej. W większości przypadków można dokonać jej tzw. inwersji (tzn. domyślnie pozostanie ona nieaktywna), a naciśnięcie przycisku spowoduje jej włączenie, ale tylko do chwili kolejnego wyłączenia auta. Da się też zwykle zmienić ustawienia dotyczące np. tego, że po uruchomieniu silnika automatycznie włączają się światła mijania albo że po zamknięciu samochodu przez chwilę światła jeszcze się świecą.
Można się też pozbyć irytujących powiadomień przy każdym uruchomieniu nawigacji o tym, że trzeba zwracać uwagę na drogę. W wielu modelach da się włączyć lub wyłączyć funkcję składania lusterek po zamknięciu auta, aktywować automatyczne zamykanie szyb w momencie zamknięcia zamków czy też wyłączyć blokadę dostępu do niektórych funkcji w czasie jazdy (np. odtwarzania wideo przez system multimedialny lub też parowania telefonów przez Bluetooth). Niekiedy interwencji fachowca wymaga też włączenie możliwości odtwarzania plików MP3 czy streamingu muzyki przez Bluetooth z telefonu komórkowego. Do modeli wyposażonych w odtwarzacze multimedialne z dużym ekranem u niezależnych dostawców można kupić specjalne moduły podpinane do fabrycznych złącz radia oraz akcesoryjne kamery cofania – po włączeniu wstecznego biegu obraz z takiej kamery będzie pokazywany na wyświetlaczu auta. org/ImageObject" data-item-uuid="a589662d-48f4-589a-b40e-d030a4573181">
Foto: Auto ŚwiatOdblokowanie polskiego menu w fabrycznej nawigacji
Elektronika: pole do popisu
Nowe możliwości przed użytkownikami otwiera to, że samochody coraz częściej są wyposażone w cyfrowe zestawy wskaźników – bez problemów można w nich np. zmieniać wygląd zegarów czy też wyświetlać dodatkowe wskazania. Wdzięcznym obiektem do modyfikacji są także nowe zestawy multimedialne, wyposażone w sterowanie dotykowe. W niektórych takich urządzeniach da się np. odblokować funkcję nawigacji satelitarnej i wgrać mapy – przyciski potrzebne do jej obsługi są wyświetlane na ekranie. Warto jednak pamiętać o tym, że modyfikacje tego typu, polegające na zainstalowaniu w sterownikach nieoryginalnego oprogramowania, wiążą się z ryzykiem – może ono wpływać również na te funkcje, których wcale nie chcieliśmy zmieniać, lub prowadzić do zupełnie nieoczekiwanych zachowań twojego samochodu.
Kto odblokuje dodatkowe funkcje?
Niektóre dodatkowe funkcje da się odblokować samodzielnie, np. wchodząc za pomocą specjalnych kombinacji klawiszy do ukrytych menu komputera pokładowego auta – poradniki, jak to zrobić, można znaleźć m. na YouTube lub na forach użytkowników konkretnych modeli. Można też skorzystać z usług niezależnych warsztatów specjalizujących się w obsłudze aut konkretnych marek albo z fachowców od samochodowej elektroniki – oferty znajdziecie w wyszukiwarkach internetowych pod hasłami „kodowanie funkcji” lub „aktywacja funkcji”, wraz z podaniem marki i modelu samochodu. Można też poszukać pomocy w ASO, choć nie zawsze uda się to zrobić oficjalnie. org/ImageObject" data-item-uuid="9d068fcc-6ab7-53ea-ac31-dfc7eaca6e40">
Naszym zdaniem
Odblokowanie dodatkowych funkcji to kusząca perspektywa, ale należy przy tym zachować ostrożność – nie ma bowiem nic gorszego niż wgranie dodatkowej funkcji kosztem stabilności układów pokładowych. Zachęcam do korzystania tylko ze sprawdzonych warsztatów.
Uaktualnienia ustawień operatora pozwalają operatorowi uaktualnić ustawienia sieci oraz powiązane ustawienia w celu usprawnienia łączności z siecią komórkową i zwiększenia jej wydajności. Niektóre uaktualnienia operatora dodają także obsługę funkcji, takich jak 5G czy Rozmowy przez Wi-Fi.
Gdy uaktualnienie ustawień operatora stanie się dostępne, pojawi się komunikat, żeby je zainstalować. Instalacja zajmuje mniej niż minutę i możesz normalnie korzystać z urządzenia. Jeśli operator udostępni obowiązkowe uaktualnienie, zobaczysz przycisk OK zamiast przycisku Uaktualnij — oznacza to, że uaktualnienie zostało pobrane i zainstalowane.
Jeśli odrzucisz powiadomienie o instalacji, możesz ręcznie uaktualnić ustawienia operatora, wykonując następujące czynności:
- Upewnij się, że urządzenie jest połączone z siecią Wi-Fi lub siecią komórkową.
- Stuknij kolejno opcje Ustawienia > Ogólne > To urządzenie.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie, aby zainstalować uaktualnienie operatora.
Po skonfigurowaniu w iPhonie lub iPadzie nowej karty eSIM albo włożeniu do niego nowej karty SIM konieczne jest pobranie ustawień nowego operatora.
Aby zobaczyć wersję ustawień operatora na urządzeniu, stuknij kolejno opcje Ustawienia > Ogólne > To urządzenie i znajdź pozycję Operator. Aby wyświetlić dodatkowe informacje o operatorze, stuknij numer wersji. Aby sprawdzić, czy masz zainstalowane najnowsze ustawienia operatora, skontaktuj się z nim.
Przedstawione informacje dotyczące produktów, które nie zostały wyprodukowane przez firmę Apple, bądź niezależnych witryn internetowych, które nie są kontrolowane ani testowane przez firmę Apple, nie mają charakteru rekomendacji. Firma Apple nie ponosi odpowiedzialności za wybór, działanie lub wykorzystanie witryn bądź produktów innych firm. Firma Apple nie składa żadnych oświadczeń dotyczących dokładności ani wiarygodności witryn internetowych innych firm. Skontaktuj się z dostawcą, aby uzyskać dodatkowe informacje.
Data publikacji:
Po zakupie nowego radia do samochodu (lub auta z fabrycznym sprzętem audio) bez wątpienia warto wozić z sobą jego instrukcję obsługi. Na pewno przyda się do rozszyfrowania oznaczeń wielu bardzo potrzebnych gałek i przycisków, bowiem firmom produkującym sprzęt audio nie brakuje pomysłów na oryginalne nazewnictwo wielu funkcji, i to zarówno tych nowych, jak i powszechnie stosowanych.
Dobry przykład to system automatycznego programowania stacji radiowych. W zależności od producenta ta bardzo przydatna funkcja może być ukryta pod oznaczeniami: AS, AST, BSM, FMT oraz MEM. Podobna różnorodność dotyczy innych funkcji radioodtwarzaczy. Na szczęście część określeń została już ujednolicona, co z pewnością ułatwia korzystanie z produktów różnych marek. Dotychczas przyjęły się takie oznaczenia, jak: AUX, BAND, MP3, RDS, SOURCE czy USB. Niestety, wciąż nie wszystkie popularne funkcje opisywane są tak samo.
Radio od A do Z: Czyli, oznaczenia funkcji w sprzęcie samochodowym
Co zrobić w sytuacji, gdy korzystamy ze starszego auta lub radia, do którego nie mamy instrukcji? Wsparcia możemy szukać w internecie. Jeśli nie znajdziemy potrzebnych informacji na witrynach producentów, warto przeszukać fora użytkowników. Często wspierają się oni nawzajem i udostępniają instrukcje obsługi. Dzięki temu można okiełznać sprzęt, którego oznaczenia trudno byłoby rozszyfrować. ODBIORNIK RADIOWY
Niemal wszystkie firmy używają oznaczenia BAND do opisania przycisku zmieniającego zakres odbieranych fal radiowych. Zazwyczaj korzysta się z niego tak samo: za każdym razem, kiedy naciśniemy przycisk, radio będzie się przełączać między kilkoma zakresami w pasmach FM i AM. Zwykle ze względu na możliwość zaprogramowania większej liczby stacji radiowych tuner będzie się przełączał pomiędzy dwoma lub trzema zakresami FM i jednym (mniej popularnym) AM.
RDS to skrót od słów Radio Data System. Jest to europejski standard przesyłania cyfrowych danych na falach radiowych w zakresie UKF. Część z nich można odczytać na ekranie radioodtwarzacza, np. nazwę rozgłośni lub krótkie wiadomości.
Skrót FM umownie oznacza zakres fal ultrakrótkich, które po polsku określa się jako UKF. Oznaczenie AM przypisano natomiast do określenia fal długich i średnich.
strona 2
Klawisz PTY włącza wyszukiwanie stacji radiowych według profilu programowego (np. muzyka pop, wiadomości itp. ).
Dodatkowe funkcje systemu RDS. AF to lista częstotliwości, na których nadaje ta sama rozgłośnia. Dzięki tej funkcji odbiornik może wybrać tę częstotliwość, na której jest najmocniejszy sygnał. Funkcja TA TP służy do wyszukiwania rozgłośni nadających komunikaty o aktualnej sytuacji na drogach.
To samo oznaczenie wykorzystywane jest do dwóch funkcji: przeszukiwania pasma radiowego oraz wyszukiwania stacji radiowych w tunerze, a także do przełączania nagrań z odtwarzanej płyty CD i DVD.
W dosłownym tłumaczeniu oznacza „załaduj”. Przycisk spotykany głównie w odtwarzaczach z wbudowanym mechanizmem zmieniacza. By włożyć płytę do skomplikowanego mechanizmu, trzeba najpierw nacisnąć przycisk, a następnie odczekać do chwili, kiedy radio wyświetli komunikat, że można już włożyć dysk CD. Uwaga! Wciskanie płyty na siłę może spowodować bardzo poważne uszkodzenie mechanizmu zmieniacza!
Standard zapisu muzyki poddanej kompresji. Im większa kompresja, tym nagranie zajmuje mniej miejsca na nośniku, ale też jednocześnie traci na jakości dźwięku.
Load - Takie oznaczenie spotkamy m. in. na radiach Opla z nawigacją wyposażonych w dwa mechanizmy odtwarzacza płyt. Aby wyjąć muzyczny dysk CD (a nie omyłkowo płytę z mapą GPS), należy wcisnąć przycisk opisany AUDIO.
Standard zapisu muzyki, który w zamierzeniu miał być rozwiązaniem konkurencyjnym wobec MP3. Niestety, technologia Microsoftu nie zachwyca jakością dźwięku, która miała dorównywać brzmieniu muzyki z płyt CD.
Foto: Auto Świat
WMA (Windows Media Audio) jest mniej popularne niż MP3.
BAL. Regulacja zrównoważenia głośności między lewą a prawą stroną kabiny samochodu. FAD. Regulacja zrównoważenia głośności dźwięku pomiędzy przednimi a tylnymi głośnikami. BAS. Ustawianie poziomu tonów niskich, czyli basów. Lepiej nie nadużywać tej funkcji, gdy w aucie mamy głośniki przeciętnej lub niskiej jakości. Podczas głośnego grania nadmiar wzmocnienia basów może spowodować uszkodzenie głośników.
TREBLE. Sterowanie poziomem tonów wysokich (sopranów). Użytkownicy często zwiększają poziom głośności do maksimum, jednak tanie, niemarkowe głośniki wysokotonowe można w ten sposób łatwo uszkodzić, szczególnie podczas słuchania nagrań niskiej jakości.
Opis VOL lubVOLUME wskazuje na regulację głośności. Zwykle tych samych przycisków używa się też do regulacji barwy dźwięku i ustawiania innych funkcji w menu.
Jeśli nie mamy zestawu głośnomówiącego, PHONE służy do wyciszenia dźwięku. Jeżeli mamy taki zestaw, klawiszem tym uaktywniamy podłączony do niego telefon.
Skrót AUX używany jest do określenia dodatkowego wejścia, do którego można podłączyć np. przenośny sprzęt audio.
Przycisk wielofunkcyjny. Zależnie od sprzętu umożliwia zmianę źródła dźwięku lub dostęp do dodatkowych ustawień radia.
SOURCE w radiu samochodowym oznacza źródło dźwięku. Dzięki temu przyciskowi możemy wybrać, czego będziemy słuchać: radia, płyt CD czy muzyki z pamięci USB.